måndag 4 oktober 2010

Lilla skvätt och kaffepimplaren

Efter havregrynsgröt med banan och lite vällingpulver till fröken och gröt, smörgås och te till far lekte vi loss ackompanjerade av Devendra Banhart. Klimpen dansar frenetiskt när hon gillar musik och har fått en egen spotifyspellista. När klockan blev 8 kliade ögonen och det var dags för fm sömn. Efter 2 min gungande i famnen sov hon så jag diskade, fixade och förberedde dagen och hann till och med sova en halv timme. När jag vaknade stod fröken i sängen och krafsade på tapeten med nått som lät som en nål men visade sig vara en väldigt vass nagel. Hon trivdes bra där med sitt krafsande så jag passade på att somna om och väcktes av flickvännen som pluggar hemma och hörde lekljud från sovrummet, kom in för att inspektera och fann mig sovandes. Jag kan ofta känna mig övervakad och kontrollerad, som att folk hela tiden ifrågasätter min lämplighet som förälder och kommer snabbt med förklaringar till varför jag gör som jag gör. “Jag sov inte djupt, hon trivdes bra för sig själv, har kollat till henne flera gånger, så länge hon inte klagar så är det ju inget problem… ”Min tolkning och mina snabba harranger av förklaringar grundar sig så klart i min egen osäkerhet men jag kan inte låta bli att irriteras på folk (även flickvännen) som påpekar det uppenbara.

Vi åt mellanmål och packade sen in oss i vår eminenta cykelkärra som förde oss till Folkets Park där L och hunden M mötte upp. Faster kom också med sin gyckel. Klimpen har mycket roligare med andra vuxna än med andra barn, vilket inte är så konstigt eftersom hon är så mycket mer mogen och vuxnare än de andra barnen… efter att ha inspekterar löv, kvistar, fimpar som snabbt försvann ur små nävar och fått matat hundarna med smörgåsrån styrde cykelkärran hem igen till lunch bestående av hemlagad (såklart) spagetti med köttfärssås och en lite banan dessert.

En röd barnstjärt behövde luftas och passade på att skvätta ner vardagsrumsgolvet så fort den förra skvätten torkats bort. Hon älskar när man böjer sig och torkar upp på golvet, skrattar så hon kiknar…bådar inte gott J.

Efter em sömnen har nu mamma pluggat klart och gett pappa lite ledigt för egna aktiviteter som densamma spenderar framför datorn med detta inlägg. Känner att dessa triviala saker måste komma ut av nån märklig anledning känns det fantastiskt att få delge den mest banala rutindetalj som om det vore nått unikt och väldigt spännande. Jag försöker hålla igen om mina dagliga sysslor när jag träffar kompisar eftersom jag vet hur tråkigt det är att lyssna på. Fördelen här är ju att det bara är att sluta läsa om du tröttnar, jag får aldrig reda på det och inte skulle jag ta illa upp heller, jag förstår till fullo. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar