måndag 12 december 2011

Ingenting går upp mot gamla skåne

Jag har lite svårt att förhålla mig till att mina döttrar troligen kommer att tala skånska när de växer upp. När jag för 8 år sedan flyttade till Malmö förstod jag inte ens vad kassörskorna mumlade om när de frågade om jag skulle ha en "käss" att stoppa mina varor i och det finns en stor risk för att vi kommer ha svårt att förstå varandra, jag och mina döttrar. Skåningarna är ju kända för sin lokalpatriotism och dom är inte sena att påpeka att allt norr om hallandsåsen (som min tyska arkitektvän länge trodde var en halländsk sås) saknar relevans. Frågar du en malmöit vad Sveriges huvudstad heter är ett mycket troligt svar Köpenhamn. 

Klimpen verkar ha anammat skånsk mjölk och vägrar dricka mjölk upphälld ur en arla förpackning och det har tvingar fram ett viss mått av kreativitet från vår sida.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

  1. Hundra - stycken - smart - förälder - poäng.
    /Tekr

    SvaraRadera
  2. Ja Malmö-språket är ju inte direkt det vackraste och mest lättförståeliga språk som finns i detta land, men med så ödmjuka föräldrar så tror jag nog att den där Skånepatriotismen kommer att vara en ganska blygsam del av barnens personligheter. :)

    Gott nytt år från oss till er! Tack för det fina julkortet! :)

    SvaraRadera