fredag 29 april 2011

Betalar för sig och klagar inte!

Sitter som sagt på biblioteket idag och försöker plugga. Det kan vara därför jag är en ovanligt aktiv bloggare. Ett problem på stadsbiblioteket i staden är att bekvämlighetsinrättningarna är avgiftsbelagda. Nu kostar det inte bara pengar att köpa kaffet utan det kostar också att bli av med det. Jag har som vana att lämna dörren till avträdet öppen för att underlätta för mindre bemedlade, gravida och män över 50 med prostataproblem som inte hinner leta växel. Idag när jag klev ut stod en ung man med klistrig frisyr och fin skjorta och väntade på sin tur och jag, min vana trogen, vinklade generöst upp handtaget så att han skulle komma undan avgiften. På något sätt gick dörren i alla fall igen och han suckade högljut och stampade iväg, upprörd. Jag hann få ur mig nån förklaring i stil med "Jag försökte ställa upp den...mummel mummel" men han viftade bara bort min förklaring. Jag kände mig som en mycket dålig människa men tröstade mig med att han säkert hade råd att betala. Problemet var väl att pappas kort inte passade i myntinkastet. 

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

  1. Var finns "gilla"-knappen? :)

    SvaraRadera
  2. Verkar som att du hittade en egen, kreativt av dig. ;) ...och välkommen förresten!

    SvaraRadera
  3. Här i "Ståkkålm" har jag vid en liknande situation råkat ut för att den som jag höll upp dörren för i toa-kön på det lokala köpcentret gav mig den där "å du e lantis?"-blicken innan han smällde igen dörren för att visa att han minsann hade råd att betala 5 kr för att få slå en drill...

    SvaraRadera
  4. Så går det när man kastar pärlor för svin! Det där med att stå enade mot kapitalet (toalettägarna) är tydligen förlegat i den kungliga huvudstaden.

    I Malmö testas ett system med sms betalning på offentliga toaletter. Tanken kan vara att minska rånrisken för den som tömmer kassan men också att minska skadegörelsen eftersom det går att spåra toalettbesökarna. Problemet för den nödige är att hen hinner uträtta sina behov medan det knappas febrilt på telefonen.

    SvaraRadera