fredag 25 mars 2011

Kolonia

Igår var jag och Klimpen ute och inspekterade ägorna. Jag är förpaktare (måste bara älska det ordet) av ett jordbruksarrende där jag driver ett småskaligt jordbruk för egen konsumtion. Så mycket konsumtion har det inte blivit än men nu när jag lärt mig att man måste vattna sina grönsaker med jämna mellanrum kanske det blir lite bättre avkastning. Klimpen och jag hängde ganska mycket på Kolonia (det är så vi kallar vår kolonilott) förra sommaren, hon mest sovandes och jag mest grävandes och rensandes. Det var svårt att få något gjort när  man hela tiden fick bära runt på sin då 7 månader gamla bebis som inte tålde solen, så jag passade på när hon sov. Nu var det lättare eftersom Klimpen tyckte att det var väldig roligt att gräva i jorden. Jag tror inte att den smakade så illa heller för jag tog henne på bar gärning ett par gånger med sin lilla spade i munnen. Kan hända att hon gjorde små ph-kontroller men jag finner det mer troligt att hon försökte smaka på daggmaskarna. Förhoppningsvis kan jag räkna med lite assistans när det är dags att vända på jorden och sprida kompost och gödsel.

Eftersom den lilla vilden älskar att klättra på saker hoppar vi nog över att förså på det väldigt rangliga odlingsbordet hemma i lägenheten och försöker istället direktså så mycket som möjligt. Fokus kommer nu ligga på bekväma solstolar, en grill och eventuellt en hängmatta.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

  1. Åh, vad jag blir avundsjuk!
    För mig finns bara en 2,7 kvm blåsig balkong i växtzon 5 att odla på...

    SvaraRadera
  2. Den skånska myllan i växtzon 1 är ju onekligen ganska fin men jag hade gett min vänstra hand för en balkong...nåja "en" vänsterhand hade jag iaf gett. Jag fick faktiskt tillstånd av hyresvärden att ställa en pallkragsodling på gården som jag klätt in med plastfilm som ett växthus ungefär...kanske kan funka på sommaren i Norrland också.

    SvaraRadera