måndag 7 mars 2011

I de lärdas korridorer

Hyresnämndens beslut har nu vunnit laga kraft och snorfabriken som ockuperat Klimpens näsa har börjat flytta ut. Detta sammanföll lämpligt nog med att solen beslutat sig för att hedra oss med sin närvaro. De senaste dagarna har vi därför utforskat trottoarerna i kvarteren runt vårt hem. Eftersom Klimpen inte är nån bebis längre vill hon inte bli runtdragen i en vagn, och det kan man ju förstå. De två ben hon levererades med har fått upp takten betänkligt och rör sig nu förvånansvärt snabbt. Detta i kombination med en okuvlig vilja, ett dödsförakt som oroar mig och fintar som hade lurat Zlatan själv ställer ganska höga krav på följeslagarens reflexer och nerver. 

Idag gjorde vi ett studiebesök på stadens akademiska högborg. Man vill ju gärna väcka ett tidigt intresse för akademin och jag har under den senaste tiden börjat lägga en lämplig grund för hennes teoretiska skolning. Klimpen var som vanligt ute efter att riva och rasera, och jag följde henne som en skugga i desperat försök att begränsa skador på byggnad, lösöre och dotter. Vi skötte oss båda tämligen bra. De långa korridorerna var bra att springa i och bakom glasfönstren som kantade löpbanan satt mer eller mindre kunskapstörstande studenter som vinkade och skrattade åt scenestradören. Hon var i extas!

På biblioteket var vi båda väldigt effektiva. Klimpen hann tömma flera hyllplan och hade just börjat arbeta på att sätta bokhyllorna i gungning när jag lyckats samla ihop lagom mycket tidigare forskning för att stilla mitt dåliga studiesamvete. Dags att ta tag i uppsatsskrivandet nu och jag tror jag kan ha funnit ett lämpligt ämne. Jag lyckades återställa Klimpens kaos i hyfsad bokstavsordning och gjorde en diskret sorti efter att först ha betalat en skuld på 135kr.

Klimpens skolning artar sig bra. Hon visar ett stort intresse för litteratur, främst titlar utgivna av Studentlitteratur i Lund. De lärdas korridorer är henne inte heller främmande och hon utforskar dem med den frenesi som anstår ett kunskapstörstande geni.

Nu har vi sorterat tvätt. Jag i färg och temperatur, Klimpen i ett...till synes mer ostrukturerat system.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar