tisdag 1 mars 2011

Vårstädning...för den är väl här nu...våren alltså!?

Bil, du ständiga källa för frustration och dåligt samvete, jag hatar dig innerligt! Gjorde i fredags ett ganska lyckat försök att montera den nya bakre ljuddämparen som DHL hade vänligheten att leverera 9.30 istället för kl.12 som de brukar. Jag har äntligen hittat en Gör-det-själv hall i Malmö (efter att ha letat med ljus å lykta i ett par veckor). På OKQ8 vid Toftanäs (om nån undrar) har de varit vänliga nog att införskaffa de enda  billyftarna i Malmö för att hjälpa oss ångestdrivna bilägare att spara lite reparationspengar. Det var kö så jag hade lite tid att spela Tetris och pilla mig i naveln medan jag balanserade min beniga bakdel på ett obekvämt räcke. Social och företagsam som jag är konverserade jag även den biffiga och mycket manliga elektrikern som var före mig och fick en lektion i hur man byter olja och oljefilter. Ljög om att jag alltid lämnat in bilen för oljebyte tidigare när jag i själva verket aldrig bytt olja på den...måste man verkligen det? Ska göra ett försök när det är dags att sätta på sommardäcken igen (de ligger praktiskt nog kvar i bagageutrymmet eftersom jag inte orkade bära upp dem på vinden, det bästa jag inte gjort på länge!) Som tur var hade jag mitt skägg på så jag framstod, bristande bilkunskaper till trots, som lagom manlig ändå. När jag tillslut listat ut hur lyften fungerade och gav mig i kast med själv monteringen visade det sig att jag behövde två armar till och dem hade jag så klart lämnat hemma MEN som den Macgyver jag är fick jag det hela på plats och även om den säkert ramlar av om en vecka var jag ganska nöjd med min insats. Det visade sig dock att det var ett litet hål längre fram på röret också men förhoppningsvis missar dom det på besiktningen. OM det skulle sitta en 500lapp just där, över hålet, som av en slump blåst upp och fastnat pga, säg ett tuggummi, skulle man då kunna fällas för bestickning? Nån jurist med sakkunskap?

Ja, det var helgens första stor göromål! Lördagen kantades av skurhinkar och diverse rengöringsmedel eftersom vi gav oss i kast med en tidig vårstädning. Då min mor ansvarade för Klimpen kunde vi hänge oss totalt åt denna förlösande och uttorkande sysselsättning. Med uttorkande menar jag just uttorkande och om mina händer inte redan hade varit täckta av självsprickor efter allt torkande och tvättande som följer i småbarns spår hade de definitivt varit det nu. Nu fanns de ju redan där och så mycket värre kan det väl inte bli tänkte jag...men det kunde det. Nu blöder dem! Som ett döende mordoffer lämnar jag nu irriterande blodspår efter mig där jag stapplar fram i vår nyskurade lägenhet. För att citera PappaKs poetiska utsaga ...visst gör det ont när huden spricker, varför skulle annars plåster finnas?!

Helgen i punktform:

Skubbat varenda liten yta i köket, och övriga rum, men köket var värst - check!
Fönstertvätt (det var på tiden nu eftersom vi ännu inte gjort det under de 3år vi bott här) - check!
Barnsäkring av lådor och tidigare nämnda fönster - check!
Montering (som även infattar tillsågning, barnsäkring och fästning med buntband) av badrumskåp  - check!
Totalrengöring av barnvagn som snart går till försäljning - Check!
IKEA, Biltema, Plantagen shoppingrunda - check!
Byte av operativsystem (inkl backups) på laptop - check!
Cyklat 6km med svintung bilbarnstol i cykelkärra från bussgodscentral - check!
Kånkat iväg med gammal soffa till återbruket - check!
Monterat bakre ljuddämpare på bil med lepra - check!
Skrivit in mig på arbetsförnedringen - check!
Umgåtts med mor - check!
Sett fruktansvärt dålig Wallander-film med tidigare nämna mor - check!

Nu är helgen över och jag kan äntligen vila upp mig lite med min hyperaktiva, förkylda och numera även febriga lilla Klimp. Att förkylningen aldrig kan ge sig...det är faktiskt VÄLDIGT synd om min dotter för tillfället!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

  1. Jon Won olja - luktar inte gott, men läker sprickor och torr hud på ett nafs! Hos en Hälsokraftsbutik (eller Life) nära dig.

    Inspirerande vårstädning, så gött när det är gjort!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, det ska genast införskaffas!

    SvaraRadera
  3. Skönt med totalsanering av huset, men exakt hur långa helger har ni? För oss skulle det tagit ett halvårs helger - minst - att klara av den där listan. Imponerad! =)

    SvaraRadera
  4. @ pappa K: Helgen i fråga inleddes när Klimpen vaknade kl 5 på fredagsmorgonen och överlämnades till sin farmor. Den nådde sitt oåterkalleliga slut när barnvakten åkte hem på måndagsmorgonen. Uppenbarligen har höghöjdsträningen med Klimpen på höften gett viss resultat. Saker och ting går onekligen lite snabbare när barnen inte hjälper till!
    @Moll: Oljan hjälpte, så nu slipper högt-ärad-sambo sköta disken själv. Tack för tipset från oss båda :)!

    SvaraRadera
  5. För fan. Jag blir trött bara av att läsa ditt inlägg. Hemma i vårt zoo skulle jag som sagt vårstädat färdigt igår men det sträcker sig över flera dagar märker jag för jag är så seg. En av den energiska hundens alla trasiga tennisbollar höll på att bli slukad av en dammråtta imorse så jag får väl uppbåda något slags jaktlag bestående av undertecknad och samtliga dammsugarmunstycken och smyga mig på dem.
    Eller så går jag till Emmaus och Özen med dig och Klimpen. Det är ju trots allt fredag och då måste man ju lösa världsproblem och inte vara så självisk att man jagar sina egna dammråttor.

    SvaraRadera
  6. @L: Enligt Metro är det värmens fel att ohyra som råttor och dylikt uppenbarat sig nu när våren kommit. Jag kan tycka att det är katternas jobba att styra upp dammråttsproblemet, råttor som råttor eller? nån nytta ska de väl göra...
    Emmaus och Özen låter som en bra idé!

    SvaraRadera